טיפול רגשי באומנות לאוכלוסיות מיוחדות

טיפול בהבעה ויצירה למבוגרים ואף לקשישים מתאים לאלו שאינם נמצאים באותה העת בשיא החדות הקוגניטיבית שלהם, בין אם עקב נסיגה טבעית, מחלה או ירידה ביכולת המוטורית. 

הטיפול הרגשי מתבסס על סמלים ועל הבעה בלתי-מילולית. כך יכולים המטופלים להביע את עצמם היטב ולתת לי כמטפלת רגשית באומנות גישה אל עולמם הפנימי.

טיפול באמנות והעצמה אישית של מטופלים

עצם המעשה של הרישום, הציור או היצירה הפנימית עשוי להוות חוויה של העצמה בניגוד לאובדן השליטה המתלווה בדרך כלל למחלה או לזקנה.

טיפול אימוני באמנות עשוי לעזור למטופלים להשיב לעצמם יכולות, כגון עצמאות ושליטה בחייהם. הדבר נעשה על ידי תהליך פעיל הכולל חופש לבחור חומרים, סגנון ונושא, לשחק בחופשיות בצבעים, קווים, צורות ומרקמים וליצור כאוות נפשם. יחד עם השילוב של הקלפים ההשלכתיים נפתח שיח עמוק ומעמיק על העבר, ההווה והאפשרות לעתיד טוב יותר.

יסוד זה  עשוי לתרום לתחושת האוטונומיה והכבוד העצמי, כאשר נדמה כי שאר היבטי החיים יצאו מכלל שליטה.

התועלות של השגת תחושת שליטה עשויות להיות הערכה עצמית רבה יותר, חיזוק הביטחון העצמי ופיתוח כישורי התמודדות הולמים.

יצירת אמנות אף יכולה להכניס בהירות לחייהם של המטופלים, שמחלתם פגעה בכישוריהם הקוגניטיביים והבין-אישיים. לדוגמה, בקרב מטופלים לאחר שבץ.

טיפול רגשי באמנות אף מסייע ליצירת קשרי גומלין עם אחרים ולנטילת חלק פעיל יותר בחיים.

מטופלים מדווחים שהעיסוק לאורך זמן בפעילות יצירתית ושיח מתוך הקלפים ההשלכתיים, מהווה הקלה ובריחה מכאב ותחלואים פיסיים אחרים, ואף מרגשות כדיכאון, חרדה או פחד.

יצירת אמנות מסייעת להשגת תגובת הרפיה – מצב של רגיעה הידוע כמחזק את מערכת החיסון ומקל על חלק מתסמיני המחלה.

מטופלים רבים מגלים על עצמם יכולות חדשות וביטוי אמנותי, מתנסים בדבר חדש שמעצים אותם ותורם לדימוים העצמי. בנוסף, מהווה הטיפול הרגשי מקור לחיזוק הלכידות החברתית והזדמנות למפגש חברתי יחד עם קבוצת השווים.

רגע של נחת
סוגי-הטיפולים

טיפול רגשי
באומנות לילדים

טיפול רגשי
באומנות בנוער

טיפול רגשי
באומנות בא.נשים

טיפול רגשי
באומנות לאוכלוסיות מיוחדות

צרו איתי קשר